امروزه بررسی تاثیر اینترنت بر حوزههای مختلف اجتماعی، فرهنگی، ی و اقتصادی به موضوع تحقیقات مختلف درمیان محققان و اندیشمندان سراسر جهان تبدیل شده است. هدف مقاله پیش رو نیز بررسی تاثیر اینترنت بر حوزه تبلیغات است. با شروع فعالیتهای تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه ظهور گذاشت.
گـــــرچه درحال حاضر، میزان هزینههای تبلیغــات اینترنتی نسبت به کل هزینههای تبلیغاتی بسیار پایین است، لیکن نرخ رشد آن بیانگر این واقعیت است که این شاخه در آینده نه چنـــدان دور، اهمیت و جایگاه ویژهای در صنعت تبلیغات پیدا خواهد کرد. به همین دلیل، در این مقاله سعی خواهدشد تا در ابتدا، معنای اصطلاح تبلیغات اینترنتی بیان شده و در ادامه، انواع مدلهای معروف تبلیغات در اینترنت مورد بررسی قرار گیرد.
اینترنت به معنای شبکهای از رایانههای متعدد است که در سراسر جهان، گسترده شده و با هم در ارتباط هستند كه از دهه 90 و با واگذاری به بخش خصوصی، کاربردهای تجاری پیدا کرد. از آن زمان به بعد بود که این شبکه، تاثیرات عمیقی بر نحوه انجام فعالیتهای تجاری گذارد
تبلیغات تجاری به دلیل ماهیت فنآوری محور و ارتباطی محور خود به شدت تحت این تاثیرات قرارگرفته و اصول سنتی آن به چالش کشیده شد. حاصل این چالشها و تاثیرات، شکلگیری پدیده تبلیغات اینترنتی بود.
تعریف تبلیغات و اینترنت
درنظر ابتدایی و با توجه به تعاریفی که در مورد تبلیغات و اینترنت بیان شده است، پی بردن به معنای اصطلاح تبلیغات اینترنتی چندان دشوار نخواهد بود. درحقیقت، این اصطلاح به گونهای است کـــه خودش، خود را تعریف میکند.
شاید به علت همین حالت خود تعریفی بوده است که در اکثر منابع موجود (کتابها، مقالات و پایگاههای اینترنتی) در زمینه تبلیغات اینترنتی کمتر تعریف مشخصی از آن ارائه شده است. البته در ادبیات جدید تبلیغات، تعاریفی نیز برای تبلیغات اینترنتی ذکر گردیده است.
برای مثال، دوکافی از اولین کسانی است که زمینه تبلیغات اینترنتی و چگونگی نگرش مصرفکنندگان به آن، تحقیقاتی را انجام داده، در مقاله خود تحت عنوان ارزش تبلیغات و تبلیغات در وب»، تبلیغات اینترنتی را از نظر مصرفکنندگان، دربردارنده انواع بسیاری از مطالب و مضامین تجاری موجود در وب میداند از تبلیغات الکترونیکی شبیه به تبلیغات سنتی (تابلوهای تبلیغاتی و بنرها) گرفته تا انواع دیگری که متفاوت از تبلیغات سنتی هستند (مثل ایجاد پایگاه اینترنتی).
همچنین اشلوزر» و دیگران ، تبلیغات اینترنتی را هر نوع محتوا و مضمون تجـاری موجود در اینترنت میدانند که شرکتها بــــرای آگاه کردن مصرفکنندگان درمورد کالاها و خدمات خود طراحی میکنند.
بعضی دیگر نیز تبلیغات اینترنتی را استفاده از اینترنت برای انجام تبلیغات دانستهاند.
لذا با درنظرگرفتن بعد رسانهای اینترنت و با توجه به تعریف تبلیغات تجاری که در بالا ذکر گردید میتوان تبلیغات اینترنتی را چنین تعریف نمود: بهکارگیری اینترنت و فنآوریهای زیرمجموعه آن نظیر وب و پست الکترونیک توسط سازمانهای تجاری برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی موردنظر.
تاریخچه تبلیغات اینترنتی و اهمیت
با شروع فعالیتهای تجاری در اینترنت، تبلیغات اینترنتی نیز پا به عرصه ظهور گذاشت. به نظر میرسد اولین شیوه برای تبلیغ، استفاده از پست الکترونیک بوده باشد. اما با اضافه شدن فنآوری وب به اینترنت، تبلیغات اینترنتی به شکل امروزی آن آغاز گردید. در سال 1994 اولین بنر تبلیغاتی- که امروزه معمولترین و مشهورترین مدل تبلیغ در اینترنت است – در پایگاه اینترنتی هات وایر» به کار گرفته شد.
از این سال به بعد بود که تبلیغات اینترنتی به عنوان تکنیکی موثر و کارآمد برای تبلیغات، مورد توجه بازاریابها قرار گرفت. به مرور زمان، انواع جدیدی از مدلهای تبلیغات در اینترنت شکل گرفتند و میزان هزینههای تبلیغاتی به طور مداوم افزایش پیدا کرد،
به طوری که از 55 میلیون دلار در سال 1995 به 270 میلیون دلار در سال 1996رسید. این میزان در سالهای 1997، 1998 و 1999 به ترتیب به 940 میلیون، 2 میلیارد دلار و 3/5 میلیارد دلار بالغ گردید.
همچنین طبق برآوردهای موسسه Jupiter Communication که یکی از معروفترین و معتبرترین موسسات در زمینه ارائه آمار و اطلاعات اینترنتی است میزان هزینههای تبلیغات اینترنتی در سالهای 2000، 2001، 2002 و 2003 به ترتیب برابر با 5/3، 7/3، 9/5 و 11/9 میلیارد دلار است.
با وجود نرخ رشد نسبتاً بالای هزینههای تبلیغات اینترنتی طی این چند سال، این هزینهها در مقابل کل هزینههای تبلیغاتی صورت گرفته درجهان ناچیز است.
مثلاً در سال 2000 تنها 4 درصد از کل هزینههای تبلیغاتی در ایالات متحده مربوط به تبلیغات اینترنتی بوده است. شرکت جنرال موتورز که بیشترین هزینه تبلیغات را در این سال داشته است، کمتر از یک درصد آن را به تبلیغات در اینترنت اختصاص داده است. این حقیقت درمورد شرکتهای بزرگی مثل دایملرکرایسلر و فورد نیز به همین صورت بوده است.
درنتیجه، به نظر میرسد که بیشترین میزان تبلیغات اینترنتی به وسیله خود شرکتهای اینترنتی- شرکتهایی مثل یاهو و آمازون که فعالیتهای اصلی خود را در اینترنت انجام میدهند- صورت میگیرد. طبق آمارها 55 تا 70 درصد هزینههای تبلیغات اینترنتی به چنین شرکتهایی تعلق دارد.
تبلیغات ,اینترنتی ,اینترنت ,تجاری ,هزینههای ,تبلیغاتی ,تبلیغات اینترنتی ,در اینترنت ,تبلیغات در ,و با ,در سال ,اینترنت، تبلیغات اینترنتی ,هزینههای تبلیغات اینترنتی ,زمینه تبلیغات اینترنتی ,اصطلاح تبلیغات اینترنتی
درباره این سایت